sobota 4. listopadu 2017

Recenze: Čajové opojení od Lindy Gaylardové

Autor: Linda Gaylard

Název: Čajové opojení

Nakladatelství: Esence

Rok vydání: 2017

Počet stran: 224










Nutnost pro všechny milovníky čaje!


Když jsem viděla, že vyjde knížka Čajové opojení, úplně se mi rozsvítily oči! Já totiž čaj děsně miluju. Studený, teplý, kdekoliv, kdykoli. Ale teda většinou jenom černý (z 99% preferuju černý čaj, nějak víc lahodí mým chuťovým buňkám).

Hned na začátek musím říct, že je to hrozně hezky zpracovaná knížka. Od první do poslední stránky lahodí mému oku, od fotek, ilustrací po typologii.

Knížka je rozdělena na několik částí. Hned v té první se dozvídáme, co je vlastně čaj a odkud vzniká. Je tedy popsán proces toho, jak se se dostaneme k tomu, že je čaj připravený ke sběru (překvapivě trvá několik let, než je čaj připraven ke sběru - já jsem tak nějak měla za to, že je to jako zelenina - během pár měsíců čaj vyroste a je připraveno ke sběru), a jak je čaj následně zpracován.

Celé je to doplněné jak fotkami - například plantáží, nebo lístků čaje, tak kreslenými ilustracemi (které jsou mimochodem nádherné).

V další části se pak knížka zaobírá jednotlivými druhy čaje, rozdíly mezi sypaným a sáčkovým, jak posoudit a rozpoznat chuti v čajích. Tady jsem se třeba dozvěděla, že ne všechny čaje se připravují ve stejně teplé vodě. Jako milovník černého čaje je mi to fuk, protože ten se může připravovat i v té nejteplejší vodě. #winner

Ve třetí části jsme se pak dozvěděli něco o historii čaje, od jeho objevení (2737 př. n. l.) po současnost. Pak dále jsou tam rozebrány čaje typické pro jednotlivé země, kde se tam pěstují a dané tradice, které se v té zemi s čajem pojí. (Rozdíly mezi čínským, japonským a korejským obřadem jsou hrozně zajímavé a celkem i překvapivé; jsou to často i drobné detaily, na kterých závisí celý obřad).

Celá jedna část je pak věnovaná bylinkovým čajům - ty já moc nepiju, ale mamka mi vždycky o zkouškovém dělá bylinkové čaje na nervy a i na to se tady našlo několik tipů - jak je vylepšit a ozvláštnit. Je tam na to takový super graf - moje matikářka by byla fakt pyšná.

A poslední (dalo by se říct i nejzajímavější) částí jsou recepty! I s alkoholem! Zatím jsem jich zkusila jenom pár a teda MŇAM! Je pravda, že jsem si recepty vždycky trochu poupravila, protože v receptu bylo buď něco, co já nerada, nebo jsem to doma nenašla. A upřímně, nebylo to na škodu! Fakt to bylo hrozně dobrý! #atzijecajopate
(Pro milovníky bubble tea tam je i recept na výrobu vlastních praskacích kuliček)

Čajové opojení je knížka určená nejen pro čajomily a každý si v ní určitě něco najde. Já jsem s knížkou hrozně spokojená, dala mi spoustu nových informací a graficky mi hrozně lahodí očím. (A taky výmluvu proč si dát něco alkoholovýho už brzo odpoledne.)

Co vy - máte radši čaj nebo kafe?

5 komentářů:

  1. Já mám ráda oboje. :) Doma čaj moc nepiju, to si dám radši to kafe, ale v čajce bych byla pořád.
    Knížka vypadá skvěle, možná se po ní mrknu.

    OdpovědětVymazat
  2. Achjooo ta kniha vypadá nádherně. Miluju čaje, ale moc je nemůžu kvůli zdravotním problémům:-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to tě lituju! Já to mám s čajem, jako většina populace s kávou :D

      Vymazat
  3. Jojo, tuto knihu jsem si také koupila, jakožto veliký milovník čajů . Dokonce mám i jako milovník čajů, svůj oblíbený obchod na čaje, který docela dost souzní s mým pojmenování. Milota čaje... :-D Já jsem taky takový milota čajů :-D

    OdpovědětVymazat